نوار مغزی یا QEEG چیست ؟


QEEG  یا نوار مغزی کمی ابزار تشخیص پزشکی است که در آن نوعی تجزیه امواج مغزی از حالت آنالوگ (EEG) به حالت دیژیتال صورت می گیرد. این امر امکان مطالعه پتانسیل ها الکتریکی ناشی از پردازش های سلول های مغزی هنگام اجرای فعالیت های مختلف ذهنی (مانند تمرکز، حافظه، تصمیم گیری و…) را فراهم می کند.  QEEG که آن را نقشه مغزی نیز گویند فعالیت الکتریکی ثبت شده در سطح جمجمه را به صورت طیفی از رنگ های متفاوت که بیانگر شدت و ضعف فعالیت سلول های مغزی در مناطق مختلف است نمایش می دهد.

 QEEG چه مزیت های دارد؟

QEEG  یک روش دینامیک و پویا  

 جهت ارزیابی کارکرد مغزی است که نسبت به روش های دیگر مانند FMRI و PETدارای هزینه بسیار پایین تر بوده و عوارضی چون تزریق ماده حاجب یا در معرض اشعه یا امواج مغناطیسی بوده اند را که روش های دیگر دارد، در این روش وجود ندارد.

-         امکان مقایسه نقشه مغزی فرد را با داده های موجود سایر افراد (افراد به هنجار با سن و جنس مشابه ) و لذا تشخیص پرکاری یا کم کاری فعالیت امواج مغزی فراهم می گردد

QEEG چگونه انجام می گیرد؟

در  این روش امواج مغزی ناشی از فعالیت سلول های مغزی از طریق الکترودهای سطحی روی پوست سر ثبت می گردد. این الکترود ها (معمولاً ۱۹ عدد) به صورت کلاه ثبت پس از آماده کردن سر (پاک کردن الکل و زدن ژل به سطح زیر الکترودها ) روی سر قرار می گیرد. سپس امواج مغزی در حالت استراحت (با چشمان باز و بسته) و یا در حالت فعالیت ذهن (خواندن یا حل مسئله ریاضی ) ثبت می گردد. لازم بذکر است که QEEG یک روش اندازه گیری همانند دستگاه نوار قلب همانند نوار قلب یا دستگاه فشار خون می باشد که هیچ عارضه ای برای فرد ندارد .

کاربرد QEEG چیست ؟ (با توجه به دقت تشخیصی بالا در تشخیص اختلالات زیر کمک می کند)

-          کمک در تشخیص اختلال کارکردی مغز در بیماری های صرع، بیش فعالی، اختلال یادگیری، اضطراب، افسردگی، بیماری های عروقی و تومور های مغز

-          ارزیابی تغییرات شناختی و روامی در مغز مانند بهره هوشی، تمرکز ، توجه و ….

-          ارزیابی ترومای به سر

-          ارزیابی اثرات درمانی داروها

-          ارزیابی سوء مصرف مواد


با تشکر از گروه رشد و توسعه روان شناسی در ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد