تغییرات رنگدانه ای پوست یا لکه های پوستی

بنام خدا 

 

 

تغییرات رنگدانه ای پوست شامل موارد متعددی است که در زیر به شایعترین آنها اشاره می شود:

1)   لکه های بارداری یا ملاسما: لکه های بارداری بصورت لکه های تیره و قهوه ای روی گونه هایا پیشانی و اطراف چشمها دیده می شوند این ضایعات بتدریج ایجاد شده و قرینه هستند.

بروز لکه های حاملگی بشتر در نیمه دوم بارداری شروع می شود اما گاهی در خانمهاییکه از قرص های ضد حاملگی استفاده میکنند نیز دیده می شود که بستگی مستقیم به مدت زمان مصرف دارو و نوع دارو ( حاوی استروژن و پروژسترون ) دارد.

از سایر عوامل ایجاد کننده ملاسما می توان عوامل ژنتیکی – نژادی – تغذیه ای – مواد آرایشی و نور آفتاب را نام برد .

لکه های حاملگی معمولا بطور کامل در عرض یک سال بعد از زایمان ناپدید می شوند اگر چه ممکن است بعد از ده سال نیز باقی بمانند. لکه های ناشی از مصرف قرص های ضد حاملگی مدت بیشتری می مانند. درمان هر چه سریعتر شروع شود نتیجه بهتری میتوان گرفت و نباید به امید بهبودی خودبخودی درمان را به تاخیر انداخت .

بهترین راه درمان استفاده از ترکیبات لایه بردار و هیدروکینون زیر نظر پزشک و یا پیلینگ ونیز میکرو درم ابریشن و کرم های ضد آفتاب می باشد.

ادامه مطلب ...

نوع پوستتان را ارزیابی کنید

                                                             

از آنجاییکه هر نوع پوست مراقبتها و بهداشت مخصوص خودش را میطلبد بنابراین تمام افرادیکه علاقه به حفظ بهداشت و سلامتی پوست خود دارند باید اول نوع پوست خود را بشناسند و سپس بر اساس نوع پوست به حفظ و مراقبت از آن بپردازند.

همانطوریکه اطلاع دارید پوست انواع مختلفی دارد و تقسیم بندی های متفاوتی در این زمینه انجام گرفته که ساده ترین و کاربردی ترین تقسیم بندی به صورت زیر است:

پوست نرمال – پوست خشک – پوست چرب و پوست مختلط

البته لازم به ذکر است که پوست یک شخص الزاما همیشه از یک نوع نیست و در طی مراحل مختلف زندگی تحت تاثیر عوامل مختلف ( سن – آب و هوا – حالتهای روحی روانی – بیماریهای داخلی ) از یک نوع به نوع دیگر ممکن است تغییر کند مثلا پوست چرب تبدیل به پوست خشک شود ـ که شاید بسیاری از شما آنرا تجربه کرده باشید ـ و یا قسمتی از پوست فرد نرمال و قسمت دیگر چرب باشد ( مختلط ).

برای ارزیابی نوع پوست خود به سوالات زیر بدقت پاسخ دهید :

ادامه مطلب ...